Varför kraschar Warzone när jag slår på XMP?

Permalänk
Medlem

Varför kraschar Warzone när jag slår på XMP?

Tjena!

Har ett märkligt fel, varje gång jag slår igång XMP i BIOS för att klocka minnena så börjar Warzone att krascha, vad kan vara fel?

Min hårdvara:

12400f
G Skill Sniper DDR4 3600
B660M DS3H DDR4
RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kör ett stresstest, t.ex MemTest86.

Hur mycket minne är det och i vilken konfiguration? 2x8GB? 4x8GB? 2x16GB?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Ram kanske får en överlast och då crashar spelet.
Just wz använder en del ram

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

OK, vad göra, skaffa mer RAM? Ja förutom att köra memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Tjena!

Har ett märkligt fel, varje gång jag slår igång XMP i BIOS för att klocka minnena så börjar Warzone att krascha, vad kan vara fel?

Min hårdvara:

12400f
G Skill Sniper DDR4 3600
B660M DS3H DDR4
RTX 3080

Halloj

Ligger du på senaste bios? Om inte, uppgradera och testa igen.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Yes absolut senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

OK, vad göra, skaffa mer RAM? Ja förutom att köra memtest.

XMP eller ej bör inte påverka hur mycket minne spelet använder, så att spelet kraschar när du slår på XMP lär inte bero på mängden minne du har.

Det i särklass vanligaste problemet när XMP inte lirar är helt enkelt bara att inställningarna som profilen använder inte fungerar med hårdvaran, det är ju en slags överklockning det handlar om så det finns inga garantier. I ditt fall verkar du ligga på gränsen eftersom det fungerar men är ostabilt, så du kan testa att t.ex. sänka frekvensen på minnena en aning eller höja spänningen på dem lite jämfört med vad XMP-profilen rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Ska prova att höja Volten lite.

Inga fel i memtest i varjefall.